Zint is het bureau van Astrid van de Kerkhof. Zint verbindt. Vorm en inhoud, structuur en verandering, strategie en uitvoering, event en online. Astrid is een agile hands-on adviseur, projectleider en sparring partner voor directies, creatieven en techneuten. Voor slimme en lerende organisaties, projecten, start-ups, onderwijs en onderzoek.

16.10.08

Taal cruciaal

Mensen, ik zei het al. Taal is cruciaal. Amerikaans onderzoekster Becca Levy van de Yale Universiteit heeft ontdekt dat "Kinderlijk toespreken van ouderen stress kan veroorzaken, waardoor hun lichamelijke en geestelijke gezondheid in gevaar komt". (bron: Taalpost, vanuit De Telegraaf).
Een iets andere benadering van het fenomeen kwam ik gisteren weer tegen. Mijn Amerikaanse theezaklabel (!!) citeert Paul Valery:  "Books have the same enemies as people: fire, humidity, animals, weather and their own content."

Speaking about America…

Dit weekend las ik over de desinfecterende spray waarmee moeders in de VS het speelgoed van hun kinderen inspuiten (in twee bijna letterlijk dezelfde artikelen over het boek Hypermama van Sanne Bloemink in Elle en NRC). Ik vroeg me af waar de hyperpapa’s zijn (die hypen blijkbaar over andere zaken dan hun papaschap, of zijn als een barbapapa onafscheidelijk en doeltreffend verbonden met een barbamama) en herinnerde me de relaxte chaos van mijn Amerikaanse schoonzus.

Maar ik herinnerde me ook de taal van Amerikaanse televisiereclames. Waar ‘wij in Nederland’ met humor en ‘het goede leven’ van kijkers kopers proberen te maken, staat de gemiddelde television commercial in de VS bol van woorden als protect, defend, kill, germs, insects en invaders (of house, health, family). De (daar vrije) reclame voor allerlei zelfzorg geneesmiddelen zegt ongeveer hetzelfde: sore, pain, relief, protect, go on, kill. Strijd en verdediging is de boodschap, niet alleen aan de Amerikaanse burger, maar ook aan de Amerikaanse consument. Die ook nog eens quick, fast, 24/7 en longer moet overleven in the land of de Low carb, de No Sugar en de Fat free.